Jak dieta wpływa na paznokcie?

przez mobi_mani_admin
dieta_a_paznokcie
divider

Od zawsze wiadomo, że prawidłowo zbilansowana i urozmaicona dieta ma ogromny wpływ na zdrowie, samopoczucie i wygląd. W walce o piękne i zdrowe paznokcie powinna być wzbogacona o odpowiednie witaminy i minerały. Niedobór tych składników powoduje, że paznokcie są w złej kondycji. Jeśli widzisz, że Twoje paznokcie potrzebują porządnej regeneracji lub chcesz je dodatkowo wzmocnić, zmień swoją dietę i zadbaj o odpowiedni poziom składników, o których przeczytasz poniżej.

Witaminy B, A, C

Odpowiedni poziom witamin gwarantuje dobrą kondycję paznokci. Szczególne znaczenia mają tutaj witaminy z grupy B, m.in. biotyna, o której wspomniano w następnym punkcie. Regulują przemianę białek w organizmie oraz wpływają na odżywienie płytki paznokcia. Witamina A jest silnym antyoksydantem, niweluje działanie wolnych rodników, przeciwdziała przesuszaniu się paznokci i zapobiega ich kruchości. Wzbogacenie diety o wątrobę wieprzową, marchewkę, paprykę, masło czy jajka szybko pomoże nam nadrobić deficyty witaminy A. Brązowy ryż, nasiona dyni i słonecznika uzupełnią zasoby witaminy B. Witamina C jest również bardzo ważną witaminą, głównie ze względu na poprawę przyswajalności żelaza w organizmie, o czym mowa dalej.

Biotyna

Biotyna, inaczej witamina B7 lub H, została okrzyknięta witaminą piękna nie bez powodów. Jej właściwy poziom w organizmie powoduje, że paznokcie stają się mocniejsze, lśniące oraz znacznie przyśpiesza tempo wzrostu płytki paznokcia. Jest spotykana w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, takich jak: żółtko jaja, mleko, orzechy włoskie oraz ziemne, migdały, grzyby, szpinak, pomidory, marchewka. Ze względu na to, że tylko niewielka ilość biotyny jest wchłaniana z pożywienia, warto uzupełnić dietę o odpowiednią suplementację.

Żelazo

Żelazo jest minerałem, którego nie może zabraknąć w Twojej diecie. Nie tylko ze względu na paznokcie, ale ogólny stan zdrowia. Niedokrwistość spowodowana niedoborem żelaza prowadzi do łamliwości paznokci oraz ich chorób, takich jak: koilonychia oraz onycholiza. Żelazo w żywności występuje w dwóch formach: hemowej (czerwone mięso, podroby) oraz niehemowej (otręby, tofu, szpinak, kakao, rośliny strączkowe). Warto pamiętać, że witamina C zwiększa przyswajalność żelaza niehemowego, o czym wspominano już wyżej. Najbogatszym źródłem witaminy C są owoce jagodowe, cytrusy, papryka i owoce róży.

Wapń

Niedobór wapnia związany jest z łamliwością paznokci, podłużnymi prążkami na płytce i miękkimi paznokciami, co powoduje oddzielenie płytki paznokciowej od podstawowej matrycy paznokci i łożyska paznokcia. Wapń wpływa również na stan naszych kości. Utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia w diecie nie jest trudne, ponieważ występuje przykładowo w mleku i jego przetworach, natce pietruszki, a także w jarmużu, migdałach.

Magnez

Magnez to kolejny ważny minerał w walce o zdrowe paznokcie. Wzmacnia paznokcie zapobiegając ich łamaniu. Znajdziemy go w gorzkiej czekoladzie, kakao, nasionach słonecznika, płatkach owsianych, kaszy gryczanej, migdałach, bananach, orzechach, pełnoziarnistych produktach zbożowych. Warto pamiętać, że picie dużej ilości kawy wcale nie wypłukuje magnezu z organizmu. Ten mit został już dawno obalony. Chcąc poprawić swoją dietę, aby mieć zdrowe i mocne paznokcie trzeba pamiętać też o innych minerałach jak krzem, siarka, cynk, miedź, sód.

Skrzyp polny i pokrzywa

Skrzyp polny zawiera krzem, który pomaga uporać się z rozwarstwiającymi się paznokciami i przyśpiesza wzrost płytki paznokcia. Najłatwiejszym sposobem na wprowadzenie go do diety jest picie naparów lub suplementacja. Pokrzywa zawiera cenne składniki: witaminy z grupy B, C, K, karotenoidy, flawonoidy, kwasy tłuszczowe, sterole oraz szereg minerałów, o których już wspominano. Jej wprowadzenie do diety może uzupełnić niedobór tych składników. Można to zrobić w taki sam sposób jak w przypadku skrzypu.

divider